Wie: Sander van Oss, directeur en oprichter van NEOO, een ontwikkelaar van binnenstedelijk vastgoed

Delen is de toekomst

Deelfietsen, deelauto’s, een buurtapp om gereedschap uit te wisselen. De trend om te delen zet zich voort. “Het is goedkoper, duurzamer, kost minder tijd en delen verbetert bovendien de leefbaarheid van onze woonomgeving”, aldus Sander van Oss.

De oprichter van NEOO, een ontwikkelaar die zich richt op binnenstedelijk vastgoed, signaleert dat jonge mensen minder materialistisch zijn ingesteld en minder om status geven als bijvoorbeeld het bezitten van een eigen auto. Het hebben van veel of dure spullen past ook niet meer in ons idee van duurzaamheid en circulariteit. “Je ziet steeds meer collectieve tuinen en voorzieningen in (woon-)complexen waar bewoners dan wel bezoekers gebruik van kunnen maken, zoals een gezamenlijk terras, werkplek of bakfiets.”

Het delen past ook goed bij het beter omgaan met onze planeet. Van Oss: “We zien steeds minder stenen en steeds meer groen op en naast gebouwen: een park, bos en speelplekken in de buurt voor een beter klimaat, maar ook om elkaar te ontmoeten en tot rust te komen. Zeker in de stad waar de woningen vaak wat compacter zijn, bieden bijvoorbeeld collectieve daktuinen een uitkomst. Het is een verlengstuk van een appartement en ook nog goed voor de natuur: de vogels en de andere beestjes in de stad.”

Een andere trend die zich volgens Sander van Oss nog wel even door zal zetten is de waarde die gehecht wordt aan lokale producten. “Mensen willen steeds beter weten waar hun vlees, fruit, koffie of biertje vandaan komt: ze hebben een voorkeur voor artikelen uit de directe omgeving. Ook in de vastgoedontwikkeling combineren we lokaal met landelijk: in nieuwe plannen zitten bijvoorbeeld lokale vers-ondernemers met een mooi verhaal en een gezamenlijke bezorgservice bij elkaar, naast een landelijke supermarkt. Dit versterkt elkaar en houdt een stads- of dorpscentrum relevant voor de omgeving.”

Volgend op de woontrends, verdiept de ontwikkelaar zich ook in werktrends. “De werkconcepten breiden zich verder uit. Mensen werken niet alleen thuis of op het hoofdkantoor, maar ook regelmatig dichter bij huis. Je hoeft niet meer ver te reizen, maar boekt een – vaak flexibele – werkplek in de buurt op basis van een abonnement. Hotels bieden dit al langer aan. Ook de klimaatvisie zal steeds meer bepalen dat reizen slecht voor het milieu is en zonde van de tijd. Dat vraagt dus om nieuwe creatieve uitdagingen.”

Van Oss is met zijn bedrijf al betrokken bij het ontwikkelen van winkelcentra waar veel functies samenkomen. “Naast winkels zijn dat ook zorgcentra, werkplekken, kinderopvang, een stadsdeelkantoor en plekken om te ontspannen zoals sportfaciliteiten, leisure en horeca. De gemeente heeft een sterke rol in het aantrekkelijk houden en maken van deze centra, die het hart van een gebied zijn. Ik hoop dat we de aankomende vijftien jaar voor middelgrote steden plannen blijven maken en ontwikkelen die deze (winkel)centra aantrekkelijker maken en houden.”

Tekst: Maaike Staffhorst
Foto: Lisette Prins